PERSEPSI PENGUNJUNG TERHADAP KUALITAS REST AREA TAMAN GISTING SEBAGAI RUANG PUBLIK
Abstract
Public space is part of the urban element that facilitates the interaction and communication needs of the society and describes the quality of urban space. The provision of public space affects social, economic, environmental and community quality activities, so a quality public space is needed. Parks as public spaces in Tanggamus Regency have not been evenly distributed because they are only available in 3 sub-districts, namely Taman Kota Ir. Soekarno (Kota Agung Pusat District), Rest Area Taman Gisting (Gisting District), and Rest Area Pugung (Pugung District) showed that the provision of public space had not met the distribution and quantity aspects. Rest Area Taman Gisting is located in Gisting Urban, which acts as a public space, so it is necessary to identify its quality because it has to serve the surrounding sub-districts. In addition, the declining quality of facilities and various other problems affect its quality as a public space. This study aims to determine the visitor's perception of the quality of the Gisting Park Rest Area as a public space. This study uses quantitative research methods with descriptive statistical analysis techniques and scoring methods (Likert scale). Based on the results of the study, visitors' perceptions of the quality of the Rest Area Taman Gisting as a public space are sufficient to meet the needs of visitors, sufficient to protect the rights of visitors, and sufficient to provide meaning for visitors.
Keywords: Quality, Public Space, Perception
References
Carr, S., Francis, M., Rivlin, L. G., & Stone, A. M. (1995). Public Space. UK: Cambridge University Press.
Darmawan, E. (2005). Ruang Publik dan Kualitas Ruang Kota. Seminar Nasional PESAT 2005 (pp. A35-A43). Jakarta: Proceeding. Seminar Nasional PESAT 2005 .
Darmawan, E. (2007). "Peranan ruang Publik dalam Perancangan Kota (Urban Design)". Upacara Penerimaan Guru besar dalam Ilmu Arsitektur Fakultas Teknik Universitas Diponegoro. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Detik. (2015, Bulan Oktober Hari Selasa). Dipetik Bulan Agustus Tanggal 20, 2020 dari https://news.detik.com/berita/d-3037079/jokowi-kualitas-ruang-publik-tentukan-kualitas-masyarakat-kota.
Khoiriyanah, A. (2016). Identifikasi Persepsi Pengunjung Terhadap Fasilitas dan Fungsi Taman Cibeunying dan Taman Monumen Perjuangan Rakyat. Tugas Akhir tidak diterbitkan, Program Studi Perencanaan Wilayah dan Kota Sekolah Arsitektur, Perencanaan dan Pengembangan Kebijakan (SAPPK) Institut Teknologi Bandung, Bandung.
Nurhidayah. (2017). "Karakteristik Pengunjung Pada Objek Wisata Danau Cipogas Kabupaten Rokan Hulu". Skripsi tidak diterbitkan, Program Studi Usaha Perjalanan Wisata, Jurusan Ilmu Administrasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Riau, Riau.
Pemerintah Daerah Kabupaten Tanggamus . (2005). Peraturan Daerah Kabupaten Tanggamus Nomor 5 Tahun 2005 Tentang Pembentukan Kecamatan Kotaagungbarat, Kota Agung Timur, Gisting, Gunung Alip, Ambarawa, Banyumas. Tanggamus.
Prastika, M. (2019). "Persepsi Masyarakat Terhadap Revitalisasi Pusat Kegiatan Olahraga dan Budaya (PKOR) Way Halim Sebagai Ruang Publik". Tugas Akhir tidak diterbitkan, Program Studi Perencanaan Wilayah dan Kota, Jurusan Teknologi Infrastruktur dan Kewilayahan Institut Teknologi Sumatera, Lampung Selatan.
Pratomo, A., Soedwiwahjono, & Miladan, N. (2019). "Kualitas Taman Kota Sebagai Ruang Publik di Kota Surakarta Berdasarkan Persepsi dan Prefensi Pengguna". Jurnal Desa-Kota Vol.1, No.1, Hal.84-95.
Prihastoto. (2003). "Kajian Kualitas Ruang Publik pada Alun-Alun Kota Purworejo". Tesis tidak diterbitkan, Magister Teknik Arsitektur Program
Shaleh, A. R. (2009). Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.cv.